E-book Teksten schrijven voor websites
Alles over teksten voor websites. Incl. SEO- regels. 35 pagina’s. Download ‘m gratis.
Je wilt sterke webteksten schrijven. Voor je klant. En voor Google. Wij schrijven al 17 jaar teksten voor klanten. Tijd dus om wat tips te delen. Dit zijn er 10.
Wil je dat de webtekst die jij schrijft, opgepikt wordt door Google? En dat deze vervolgens getoond wordt in de zoekresultaten? Schrijf dan je teksten op basis van een keyword-analyse, ook wel zoekwoordonderzoek genoemd.
In sommige gevallen hoeft de website-tekst die jij schrijft juist niet gevonden te worden in Google. Je wilt bijvoorbeeld een VIRAL-tekst maken die juist heel geschikt is voor social media of e-mailings. Schrijf in dat geval met een ander tekstdoel: emotionerend of verhalend.
Bepaal je tekstdoel en bedenk zo wat je met jouw content wilt bereiken bij de lezer. Varieer regelmatig met je tekstdoelen. Zo blijf je veelzijdig.
Alles over teksten voor websites. Incl. SEO- regels. 35 pagina’s. Download ‘m gratis.
Schrijven voor internet is te leren als je er flink wat zorg in steekt. Het vergt tijd, geduld en aandacht. Wil je het goed leren? Download dan gratis ons e-book Tekstschrijven voor websites.
Is het je wel eens opgevallen dat sommige nieuwswebsites de koppen van hun online nieuwsberichten tussentijds aanpassen? Zo trekken ze de aandacht van nieuwe bezoekers en checken ze welke beste kop het beste scoort. Die kop blijft. Check dus hoe je kop of titel het doet. Bijvoorbeeld via social media. Slaat de kop niet aan? Maak dan een andere kop.
Wordt de tekst over een sub-onderwerp erg lang? Overweeg dan om over dat sub-onderwerp een geheel nieuwe blog te schrijven. Supermooi toch? Zo maar een extra blog dat je zelf hebt bedacht! Pas wel op voor duplicated content.
Let op: Google waardeert relevante content en keywords. Maar Google bestraft het verkeerd gebruik ervan. “Keyword stuffing” heet dat. Je komt ermee in gevaar als je het volgende doet:
Er bestaat geen echte regel voor de hoeveelheid tekst of content voor je blog / pagina / website. Als jouw content blijft boeien, schrijf dan door. Merk je dat je in herhaling valt, schrap dan tekst. Ga niet schrijven om het schrijven. Schrijf alleen door als je nog niet klaar bent. Echte SEO-teksten hebben overigens wél regels qua lengte.
Maak je alinea’s (tekstblokken) niet te lang. Check de grootte van een tekstblok op alle devices: zoals smartphone, tablet en desktop. Een tekstblok dat er op je desktop prima uitziet, kan op je smartphone al snel te lang zijn. Houd 3 of maximaal 4 regels aan per alinea op desktop.
Sterke webteksten schrijven betekent meer dan alleen de ‘zichtbare’ tekst verbeteren. Dit doe je ook door je afbeeldingen een slimme naam mee te geven. Gebruik je video’s, afbeeldingen of infographics in je tekst? Voeg dan aan de afbeelding je keywords in de alt-tekst toe.
Wat wil jij dat de gebruiker na het lezen van jouw blog gaat doen? Nog een webtekst lezen? Je producten bekijken? Jouw tekst delen via social media? Denk hierover na en bied de juiste opties. Schrijf daarom pakkende call-to-actions in jouw webteksten.
Er is niet één waarheid. Prikkelende titels voor jouw doelgroep? Een dag uit het leven van een medewerker van je bedrijf? Humor in je teksten? Ja, het kan heel goed werken. Of niet. Experimenteer, test en check dus wat werkt.
Goede webteksten schrijven, is een vak. Je wilt succes voor jouw tekst. Op lange termijn. Zo krijgt die investering in content een blijvende meerwaarde voor jouw klant. Durf dus jouw tekst uit te besteden. En ja, wij helpen je daar graag mee ?
Wil Nederland met 'u' of 'je' aangesproken worden? Tekstbouwers deed uitgebreid onderzoek onder 524 Nederlanders.
E-mailings: super om persoonlijk je gehele doelgroep te bereiken. We geven je veel tips en aandachtspunten.
Bevat jouw persbericht écht nieuws? Of is het reclame? Check het via ons model. Met 10 heldere voorbeelden (en blunders).
Neem contact op met Olaf en plan een gesprek in. Op basis van jouw wensen bekijken we wat we voor je kunnen betekenen.
Meld je gratis aan en ontdek 10 x per jaar hoe je beter en slimmer schrijft.
"*" geeft vereiste velden aan
Meld je gratis aan en ontdek 10 x per jaar hoe je beter en slimmer schrijft.
"*" geeft vereiste velden aan