Tutoyeren bij zakelijke teksten

Wel of niet tutoyeren? Kies je ‘u’ of ‘jij’ voor je (zakelijke) tekst? Op de website, in e-mails of in klantbrieven. Bekijk ons advies.

Veel bedrijven worstelen met de vraag: moet ik ‘u’ of ‘jij’ zeggen tegen klanten? En hoe ga je als bedrijf/organisatie om met mensen die boos zijn omdat je de verkeerde variant gebruik? Deze LinkedIn-post laat zien dat er veel meningen zijn.

Wat is tutoyeren?

Tutoyeren is ‘je’ zeggen tegen iemand in plaats van ‘u’. Meestal start tutoyeren met de vraag: “Mag ik ‘je’ zeggen?” De ander kan dan antwoorden met: “Ja, dat is prima” of “Nee, liever niet”.

Het tegenovergestelde van tutoyeren is ‘vousvoyeren’. Je zegt dan juist ‘u’ tegen iemand.

De termen ’tutoyeren’ en ‘vousvoyeren’ komen uit de Franse taal. ‘Tu’ betekent ‘jij’ en ‘vous’ betekent ‘u’.

taalniveaus mockup thumb

Op welk taalniveau schrijf jij?

Een handig hand-out. Met alle taalniveaus op een rij. A1, A2, B1, B2, C1 en C2. Download ‘m gratis.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

U of Jij? De verschillen

  • ‘u’ geeft autoriteit
  • ‘u’ toont respect
  • ‘u’ creëert afstand
  • ‘u’ wordt minder gebruikt
  • ‘jij’ toont gelijkwaardigheid
  • ‘jij’ is respect-neutraal
  • ‘jij’ kan betuttelend zijn
  • ‘jij’ wordt populairder

Zakelijk tutoyeren

Mag je zakelijk tutoyeren als bedrijf? Mag je ‘je’ zeggen tegen je klant als goed doel, als NS, als gemeente, als bouwbedrijf, als RIVM, als accountskantoor, als energieleverancier of als bank?

 

De ideale situatie

De twee situaties hieronder zijn ideaal. Maar ze kosten wellicht meer dan dat ze opleveren.

  1. Laten onderzoeken.
    Doe onderzoek bij je huidige klantengroep. Een attitudemeting waarbij je 2 dezelfde teksten gebruikt. 1 in u-vorm, de ander in jij-vorm.
  2. Personaliseren
    Vraag het aan je klanten en registreer hun antwoord voor de toekomst. Zo kun je ze persoonlijk aanspreken.

 

De alternatieve situatie

In de alternatieve situatie kun je geen keuze maken. Je stuurt iedereen dus een ‘u’ of ‘jij’. De LinkedIn-poll die ik maakte, eindigde op 55% ‘je’ en 45% ‘u’ . Het is onduidelijk hoe betrouwbaar die uitkomst is, maar hoe dan ook: er is verdeeldheid.

 

Branding v.s. aanpassing

Jij hebt een bedrijf. Wat kun jij nou het beste doen?

Je moet eerst bedenken wat jij als bedrijf wil. Wil je je volledig aanpassen aan 50% van je doelgroep? Of wil je vooral bezig zijn met hoe jij je als merk / bedrijf wilt positioneren?

Welke keuze je ook maakt, er is altijd een groep die zich minder aangesproken voelt.

Normaal zouden we zeggen: luister naar je doelgroep. Maar ja, die doelgroep is dus verdeeld. En dus zeggen we in dit geval: kies voor wat jouw merk wil uitstralen!

En zorg dat je een antwoord hebt klaarliggen voor klanten die over ‘u’ of ‘jij’ klagen.

 

 

Richt je op de chagrijn

Een alternatieve visie: ga uit van de chagrijn. Welke groep mensen wordt het meest chagrijnig?

  • U-mensen die je met ‘jij’ aanspreekt?
  • Jij-mensen die je met ‘u’  aanspreekt?

‘U’ was ooit de standaard. ‘Jij’ is de modernere vorm. ‘U’ is conservatief. ‘Jij’ is progressief.

Wie worden er het meest chagrijnig?
Waarschijnlijk de mensen die geen aanpassing willen.

 

 

Angst voor verandering

“Verandering” binnen bedrijven is voor veel mensen vaak een lastig punt. “Het gaat toch goed zo? Waarom moet het opeens anders?”

Angst voor verandering zit diep van binnen.

Toen we nog jagers-verzamelaars waren, kon een verandering / wijziging van tactiek dodelijk zijn. Veranderen deed je alleen als het echt, écht moest. Alleen als er niets meer te verzamelen of jagen viel binnen je leefgebied, trok je weg. Maar anders deed je wat veilig was: blijven. Ditzelfde gevoel zit nog steeds een beetje in ons.

Ja, dat gaat wel heel ver.

Als we dit vertalen naar nu: wie worden er het meest chagrijnig? Dat zijn de mensen die ‘u’ willen. Ga maar na in je eigen organisatie: welke groep stuurt de chagrijnige e-mails over het gebruik van ‘jij’ of ‘u’ ? Dat zijn in meerderheid de voorstanders van ‘u’ .

In de chagrijn-visie is het veilig om te kiezen voor ‘u’ . Dat levert de minste klachten op. 

Tutoyeren: conclusie. U of jij?

Gaan voor ‘u’ of gaan voor ‘jij’, is dus een kwestie van keuzes die je maakt binnen je eigen organisatie.

  • Kosten-keuze
    Laten onderzoeken OF personaliseren? Ja, dat kost geld. Maar dan kun je verder.
  • Branding-keuze
    Wat wil je als merk uitstralen? De doelgroep is toch verdeeld. Dus zet je branding centraal!
  • Klagers-keuze
    Ga je mee met de klagers? Of accepteer je dat er af en toe iemand klaagt?

 

Als bedrijf jouw teksten uit handen geven? Op B1-taalniveau. In u of jij? Neem contact met ons op.

Deel dit artikel
Kopieer link

Start met betere teksten!

Neem contact op met Olaf en plan een gesprek in. Op basis van jouw wensen bekijken we wat we voor je kunnen betekenen.

Kennismaken

Plan direct een kennismaking met Olaf.

Bellen

Persoonlijk overleg over de opties via 085-1301818.

E-mail

Voor langere vragen die iets minder haast hebben.

Einde pagina. Bijna. Maar eerst nog even dit.

10 x Slimmer schrijven

Meld je gratis aan en ontdek 10 x per jaar hoe je beter en slimmer schrijft.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.