Schrijf betere teksten voor websites
Schrijf de perfecte tekst voor je website. En voor je 404-pagina natuurlijk ?. Download ons e-book. 40 pagina’s (!) met tips en adviezen.
Een bezoeker komt op jouw 404-pagina. Hij of zij zocht iets maar dat gaat niet goed. Dat is de schuld van jouw website. Maak je 404-pagina dus niet grappig maar nuttig, Wij geven 10 tips.
We geven je 10 essentiële tips voor het maken van een betere 404-pagina.
Je 404-pagina ook een 404-pagina noemen? Doe het niet. Dit is namelijk developers-taal. Je noemt je andere pagina’s toch ook niet ‘HMTL-template-pagina’s’? Kies een titel die je bezoekers begrijpen. Maak het klantvriendelijk.
Zo moet het niet
Dus doe het dus niet zoals kledingwebshop Asos.
Zo moet het wel
Je bezoeker (of potentiële klant zelfs!) heeft niet gevonden waar hij/zij naar zocht. Help ze verder. Toon in ieder geval íets.
Zo moet het niet
Doe het vooral niet zoals RTL.
Zo moet het wel
De 404-pagina van Karwei ziet er goed uit. Duidelijke informatie, goede links en lekker overzichtelijk.
Houd de 404-pagina normaal. Denk vanuit de klant; hij/zij vindt het niet leuk om op een 404-pagina terecht te komen. Tuurlijk, een grapje mag. Maar zet je bezoeker op de eerste plek.
Zo moet het niet
Een voorbeeld dat het deels niet goed doet, maar deels ook wel: Hema.
De tompouche-grap? Kan beter.
Wat Hema hier wél erg goed doet, is het verder helpen van de bezoekers. De bezoeker teruggaan naar de zoekresultaten of naar de homepagina. Ook worden direct alle categorieën opgesomd waarop de bezoeker kan klikken. En dat brengt ons bij tip 4: geef suggesties.
Schrijf de perfecte tekst voor je website. En voor je 404-pagina natuurlijk ?. Download ons e-book. 40 pagina’s (!) met tips en adviezen.
Je bezoeker zoekt iets, maar heeft het niet gevonden. Dat is niet goed. Stel je voor dat die bezoeker vervolgens óók geen suggesties voorgeschoteld krijgt. Dan ben je die websitebezoeker sowieso kwijt.
Geef daarom suggesties. Link bijvoorbeeld door naar de 5 best bezochte pagina’s, naar je diensten of naar je categorieën.
Zo moet het niet
Doe het niet zoals van Dale. Hoe wordt de bezoeker hier verder geholpen? Juist, niet!
Zo moet het wel
KPN doet dit goed met het ‘We helpen je graag verder-lijstje’.
Super als je je bezoeker verder helpt door suggesties te tonen. Maar zorg er dan wel voor dat deze suggesties nuttig zijn.
Zo moet het niet
Amazon stuurt bezoekers op hun 404-pagina’s verder naar de homepage. Verder willen ze je voorstellen aan de Amazon-honden. Wacht, wat?
Zo moet het wel
Xenos helpt bezoekers goed verder: je kan doorklikken naar verschillende categorieën, meteen een item zoeken in de webshop, terugkeren naar de homepage of een winkel in de buurt zoeken. Óók bieden ze nuttige inspiratie. Aan de opmaak en overzichtelijkheid van de pagina is trouwens nog wel wat te verbeteren.
De 404-pagina gaat niet om jou. Help je bezoeker liever verder. Deel daarom bijvoorbeeld niet je statement, jaarcijfers of aantal klanten.
Zo moet het niet
Heineken doet het niet helemaal goed. Bezoekers kunnen terug naar de homepage of op de suggesties klikken. En laten die suggesties nu allemaal artikelen zijn over jawel… Heineken zelf. Wat nou als de bezoeker 2 kratten Heineken wil bestellen? Ze kunnen beter doorlinken naar hun producten.
Zo moet het wel
Randstad geeft een paar goede suggesties.
Wanneer een bezoeker op een 404-pagina terecht komt, snapt hij/zij dat direct. Je hoeft de ‘fout’ niet te benadrukken. Help liever de bezoeker verder.
Hoe het niet moet
‘ERROR PAGE’. Dat is wel heel heftig, Shell. Wel goed dat bezoekers onderaan de pagina worden doorgestuurd naar andere relevante pagina’s.
Hoe het wel moet
Vervoerdersbedrijf Connexxion heeft een overzichtelijke én leuk geschreven 404-pagina.
Heb je een zoekbalk/zoekfunctie op je site? Toon deze dan ook op je 404-pagina. Doe dit ook als de zoekbalk al in je menubalk is opgenomen. Maak het je bezoekers éxtra makkelijk.
Zo moet het niet
Stel; je komt op de 404-pagina van Shoeby terecht. Ehh, wat nu? Naast het feit dat de bezoeker niet wordt doorgelinkt naar andere pagina’s, kan hij/zij ook niets zoeken op de website.
Zo moet het wel
De 404-pagina van de NPO bevat een fijne zoekbalk. Wel jammer van de 404-titel.
Je klant is op zoek naar iets. Kan het niet vinden. Heeft misschien wel hulp nodig. Wijs daarom je bezoekers op je klantenservice/helpdesk.
Zo moet het wel
ASR doet dit goed. Ze sturen bezoekers gelijk door naar de helpdesk. En wat ze ook goed doen: ze focussen niet op het negatieve (bijvoorbeeld: ‘deze pagina bestaat niet’) maar juist op het positieve: ‘we helpen je graag verder!’
Zo moet het niet
Zoals Shoeby het doet
Weet je door middel van klantdata wie er op jouw 404-pagina terecht komt? Maak de suggesties dan persoonlijk. Toon bijvoorbeeld iemands favoriete producten of laatst bekeken items. Zo maak je het persoonlijk én zijn de suggesties super relevant.
Stel je voor. Je loopt door een bouwmarkt. Je zoekt een specifieke tang maar kunt ‘m niet vinden. Je stapt op een medewerker af.
Jij: “Mevrouw, kunt u mij helpen? Ik zoek een tang. Ik kan ‘m niet vinden.
Medewerker: “Uh. That’s a no! Dit is niet wat je zocht. Ga terug naar de ingang.”
Dat zou een héééle rare reactie zijn? Maar waarom doen we dit op websites dan wél?
Wil Nederland met 'u' of 'je' aangesproken worden? Tekstbouwers deed uitgebreid onderzoek onder 524 Nederlanders.
E-mailings: super om persoonlijk je gehele doelgroep te bereiken. We geven je veel tips en aandachtspunten.
Bevat jouw persbericht écht nieuws? Of is het reclame? Check het via ons model. Met 10 heldere voorbeelden (en blunders).
Neem contact op met Olaf en plan een gesprek in. Op basis van jouw wensen bekijken we wat we voor je kunnen betekenen.
Meld je gratis aan en ontdek 10 x per jaar hoe je beter en slimmer schrijft.
"*" geeft vereiste velden aan
Meld je gratis aan en ontdek 10 x per jaar hoe je beter en slimmer schrijft.
"*" geeft vereiste velden aan