Schrijven voor websites
Leer overtuigende website-teksten schrijven. Incl. SEO-regels. Download ons e-book.
Wat zijn tekstdoelen? De flyer van Unicef heeft tekstdoelen. Jouw social media post ook. Zelfs het label op ECO-afwasmiddel heeft tekstdoelen. In deze blog een uitleg, voorbeelden en praktische tips.
😊 In dit blog gebruiken we het fictieve Tuincentrum Fantasia. Hiermee leggen we de theorie van elk tekstdoel duidelijk aan je uit.
Tekstdoelen geven aan wat jij als schrijver wilt bereiken met jouw tekst. De 7 tekstdoelen zijn: informeren, instrueren, adviseren, overtuigen, activeren, emotioneren en inspireren. Een tekst heeft minimaal één tekstdoel. Maar een tekst kan ook alle zeven doelen in zich hebben. Hoe beter je vooraf nadenkt over je tekstdoelen, hoe beter je tekst wordt.
Als je niet goed nadenkt over het doel van jouw tekst, gaat de tekstkwaliteit snel achteruit. Tekstkwaliteit meet je aan de hand van het CCC-model. Hierin worden vijf criteria beschreven waarop je tekst goed óf slecht op kan scoren. We hebben er zelf een zesde aan toegevoegd: SEO.
Als je niet goed nadenkt over het doel van jouw tekst, gaat de tekstkwaliteit snel achteruit. Tekstkwaliteit meet je aan de hand van het CCC-model. Hierin worden vijf criteria beschreven waarop je tekst goed óf slecht op kan scoren. We hebben er zelf een zesde aan toegevoegd: SEO.
Leer overtuigende website-teksten schrijven. Incl. SEO-regels. Download ons e-book.
Is informeren het tekstdoel? Dan wil jij informatie geven over een onderwerp. Een informatieve tekst is concreet, feitelijk en begrijpelijk. Er zit geen emotie in. De lezer moet dus snappen wat jij bedoelt, zonder onduidelijkheden.
Voorbeeld ‘Informeren’ bij Tuincentrum Fantasia
Tuincentrum Fantasia verkoopt tropische kamerplanten, Aziatische vetplanten en cactussen. Â
Teksten met een instruerend tekstdoel geven praktische informatie. Informatie die de lezer vertelt hoe je iets moet doen. De tekst helpt de lezers dus verder. De tekst moet uitleggend, gebiedend en niet te uitgebreid zijn. Aanvullende illustraties en animaties zijn nuttig.
Tekstdoel instrueren bij Tuincentrum Fantasia
Doe de planten in uw winkelwagentje, vul optioneel uw kortingscode in en klik op bevestigen.
Een tekst met een adviserend doel geeft antwoord op vragen of biedt een oplossing bij problemen. De tekst toont de expertise en ervaring van de schrijver. Een advies kan zowel vrijblijvend als dwingend zijn. Advies als tekstdoel ligt dicht bij Overtuigen.
Tekstdoel Adviseren bij Tuincentrum Fantasia
Geef de tropische kamerplanten maximaal 2 keer per week water. Af en toe een scheutje Pokon erbij voor een mooier resultaat.Â
Een tekst met het tekstdoel overtuigen gaat verder dan adviseren. De tekst toont expertise én ervaring. Ook wil de schrijver dat de lezer de inhoud accepteert en zich achter die inhoud schaart. Overtuigende teksten kunnen erg subjectief zijn.
Tekstdoel Overtuigen bij Tuincentrum Fantasia
Onze planten zijn exclusief, gemakkelijk te onderhouden en passen in ieder huis. Heb je geen groene vingers? Kies dan voor onze allermooiste vetplanten of cactussen.
Is het tekstdoel emotioneren? Dan moet de tekst inspelen op de emotie van de lezer. Emotioneren werkt vaak samen met het tekstdoel overtuigen. Primaire emoties werken erg goed als middel om de andere partij te overtuigen.
Voorbeeld tekstdoel Tuincentrum Fantasia
Onze tropische planten creëren een gevoel van rust en ontspanning. Zelfs in drukke kantooromgevingen. Dag drukte. Dag stress. Hallo groen. Hallo rust.
Een activerende tekstdoel zorgt dat de lezer actie onderneemt. De laatste drempels worden weggenomen zodat de lezer een keuze kan maken. Lezers worden aangespoord te klikken (via een CTA), een keuze te maken of iets te kopen.
Tekstdoel Activeren bij Tuincentrum Fantasia
Bestel 10 planten, dan ontvang je de 11e plant gratis. Welke? Dat is een verrassing!
Een tekst met een inspirerend tekstdoel zorgt ervoor dat de ontvanger gaat omdenken. De maker van de tekst wil de ontvanger op nieuwe ideeën brengen. Inspireren is een bundeling van meerdere tekstdoelen: informeren, overtuigen, emotioneren en activeren. Het is meestal engaging content.
Tekstdoel Inspireren bij Tuincentrum Fantasia
Ontdek hoe klanten onze Maan-cactus dé blikvanger van hun huiskamer maakten. Wie zei dat cactussen saai waren?
In deze blog gaven we je informatie over de 7 tekstdoelen. We instrueerden je over hoe je ze kon inzetten. We overtuigden je van het belang van tekstdoelen en onze voorbeelden inspireerden je om er te zelf mee aan de slag te gaan. Rest ons nu nog één belangrijk tekstdoel: tot actie aanzetten. Ga aan de slag. Succes!
Wil Nederland met 'u' of 'je' aangesproken worden? Tekstbouwers deed uitgebreid onderzoek onder 524 Nederlanders.
E-mailings: super om persoonlijk je gehele doelgroep te bereiken. We geven je veel tips en aandachtspunten.
Bevat jouw persbericht écht nieuws? Of is het reclame? Check het via ons model. Met 10 heldere voorbeelden (en blunders).
Neem contact op met Olaf en plan een gesprek in. Op basis van jouw wensen bekijken we wat we voor je kunnen betekenen.
Meld je gratis aan en ontdek 10 x per jaar hoe je beter en slimmer schrijft.
"*" geeft vereiste velden aan
Meld je gratis aan en ontdek 10 x per jaar hoe je beter en slimmer schrijft.
"*" geeft vereiste velden aan