Het SUCCES-Model: blijf plakken in het brein
Via het SUCCES-Model meet je of jouw content blijft plakken in het hoofd van de lezer. Gebruik hiervoor de SUCCES-Scorecard uit het boek Made to Stick. Lees onze uitleg.

Wat is het SUCCES-Model?
Het SUCCES-Model meet of jouw tekst of reclame blijft plakken in het hoof van de lezer. Het is bedacht door de wetenschappers Chip Heath en Dan Heath. In hun succesvolle boek Made to Stick laten ze zien waarom sommige verhalen of reclames wél aanslaan en andere juist niet.
Ze benoemen 6 factoren voor succesvolle content: Simple – Unexpected – Concreet – Credible – Emotion – Stories

Download de SUCCES-Scorecard
Blijft je tekst plakken bij lezers? Controleer elke tekst via jouw SUCCES-Scorecard.


Download de SUCCES-Scorecard
Blijft jouw tekst plakken bij lezers? Controleer het zelf via de SUCCES-Scorecard.
Uitsmijter SUCCES-Model: vette zoete popcorn
Het boek Made to Stick start met een Amerikaanse voorlichtingscampagne over de hoeveelheid calorieën in een bak popcorn. Eén bak bioscoop-popcorn bevatte 37 gram verzadigd vet, terwijl 20 gram de maximaal aanbevolen hoeveelheid per dag was. Popcorn was dus extreem slecht voor de gezondheid.
Het noemen van deze cijfers had geen effect. Getallen als 37 en 20 zijn emotieloos. Ze doen niks met de ontvanger.
Het Centre for Science in the Public Interest pakte het anders aan met de volgende uiting: “A medium-sized ‘butter’ popcorn at a typical neighborhood movie theater contains more artery-clogging fat than a bacon-and-eggs breakfast, a Big Mac and fries for lunch, and a steak dinner with all the trimmings – combined!”.
Het resultaat? Een succes! De verkoop crashte. Ten einde raad besloten de producenten hun popcorn ‘gezonder’ te maken. Doel behaald!
Ga je aan de slag met het schrijven van content? Controleer de content dan volgens het SUCCES-Model. Hierdoor spreek je meer potentiële klanten aan en is je content overtuigender.
Taalniveau B1, B2, A1, A2, C1, C2
We gebruiken in Nederland taalniveaus B1 en B2 als basis. En A1, A2, C1 en C2 als uitzondering.
Het uitgebreide u-je-onderzoek
Wil Nederland met 'u' of 'je' aangesproken worden? Tekstbouwers deed uitgebreid onderzoek onder 524 Nederlanders.
E-mailings: haal het maximale uit e-mail
E-mailings: super om persoonlijk je gehele doelgroep te bereiken. We geven je veel tips en aandachtspunten.

Kies voor teksten, prompts of een training op maat
Laten we kennismaken en werken aan betere teksten voor je bedrijf of training voor je team💪 — Olaf Geysendorpher
Vul je gegevens in. Dan neem ik snel contact met je op 🙂👇
"*" geeft vereiste velden aan
Maak jezelf slimmer

Ontvang de Slimste Nieuwsbrief over Contentcreatie • 12 x per jaar • Haal méér uit je teksten • En ontdek AI-kansen