Pakkende titel via deze 7 eisen.

Slechts 20% van jouw websitebezoekers leest verder dan je titel. 20%! Een pakkende titel is dus enorm belangrijk. Via deze 7 eisen in copywriting helpen we je op weg.

Wat is een pakkende titel?

Een pakkende titel trekt de aandacht. De titel prikkelt je om te gaan lezen. Ook dekt een pakkende titel de lading van de tekst. Je vat in een apaar woorden samen wat de lezer kan verwachten.

Hoe belangrijk is een pakkende titel?

Aandacht van lezers is vluchtig. Aan jou de taak om de aandacht van de lezer te trekken. Lezers lezen titels niet. Ze scannen. Zo bepalen ze razendsnel: ga ik dit artikel wel óf niet lezen? Belangrijk dus dat jouw titel pakkend is!

Met een saaie titel ben je de lezer zo kwijt. Zelfs als je tekst sterk en vernieuwend is. Kortom: zorg voor een krachtige kop om de lezer voor je te winnen.

Een pakkende titel is belangrijk. In één seconde bepaalt de lezer: lees ik verder of niet?

Hoe bedenk je een goede titel?

Volgens The Copywriter’s Handbook voldoet een goede titel aan 4 punten.

  1. De titel trekt de aandacht
  2. De titel toont wie de lezer moet zijn (en wie juist niet)
  3. De titel is volledig
  4. De titel prikkelt om verder te lezen

De vier x U

Lezer overtuigen om door te lezen? Dan moet een titel volgens The Copywriter’s Handbook ook aan minstens 3 van de 4 U’s voldoen:

  • Urgent
    Maak duidelijk waarom de lezer jouw artikel nú goed kan gebruiken
  • Unique
    Geef aan wat nieuw of anders is aan jouw blogartikel
  • Ultra-specific
    Wees heel specifiek over wat je gaat vertellen
  • Useful
    Vertel welk voordeel jouw artikel biedt voor de lezer
Mockup Tekstschrijven voor Websites

E-book Perfecte teksten voor websites

Perfecte teksten schrijven voor je website? Download ons e-book (40 pagina’s) en leer schrijven voor je klant én voor Google.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

7 eisen aan een pakkende titel

Wil je die perfecte pakkende titel bedenken? Pas dan deze 7 eisen toe.

1. Doe je lezer een concrete belofte

Wat heeft de lezer aan jouw artikel? Woordspelingen en creatieve vondsten zijn leuk, maar vaak onnodig in titels. Denk vanuit de lezer: waarom móet hij jouw artikel lezen? Maak dat direct duidelijk in je titel. Wees zo concreet mogelijk. Vermijd vaag taalgebruik of beeldspraak.

Voorbeelden pakkende titels

Niet goed

  • Toveren met titels: wat zet je boven je tekst?
  • Een lager getal op de weegschaal bereik je zo!
  • Weg frustratie, hallo ingepakte dozen! – 7 inpaktips

Wel goed

  • Een pakkende titel bedenken? Dat lukt je met deze 5 tips
  • Afvallen op een gezonde manier: advies van een diëtist
  • Sneller verhuisdozen inpakken – dat lukt je met 7 tips!

2. Vermijd clickbait

Voorkom “clickbait”. Dat zijn nieuwsgierigmakende titels die de lading van de tekst niet dekken. Voorbeelden zijn:

  • Dit wist je nog niet over… (Wat als de klant dat al wel weet?)
  • Met deze 5 tips verdubbel jij direct je omzet (De kans is klein dat dit met één artikel lukt)
  • Psycholoog bewijst: angst zit tussen de oren (In het artikel blijkt dat dit genuanceerder ligt)

Onthoud: aandacht trekken is geen doel op zich. Je wilt met het artikel de aandacht trekken van de juiste mensen: mensen die iets aan jouw artikel hebben. Wees daarom helder wat er in je artikel staat. Daarmee voorkom je dat lezers teleurgesteld zijn en wegklikken.

 

3. Gebruik een titelformule

Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Maak gebruik van deze bewezen formules voor pakkende koppen die altijd goed werken:

  • Waarom…? (Waarom kun je kinderen beter niet straffen? Het antwoord!)
  • Hoe…? (Hoe maak je bananenbrood zonder ei? 5 ideeën!)
  • X simpele manieren om… (3 simpele manieren om je website beter vindbaar te maken)
  • Een zin in de gebiedende wijs (Probeer deze tip en val voortaan direct in slaap)
  • X tips om… (7 praktische tips om te besparen op je stookkosten)

 

4. Gebruik getallen (het liefst oneven)

Titels met cijfers scoren goed. Ze maken concreet wat je lezer kan verwachten. Maak je een lijstjesartikel? Benoem dan in de titel hoeveel tips of aandachtspunten je geeft.

Vooral oneven getallen (zoals 5, 7 of 9) werken goed. Volgens onderzoek geloven we titels met oneven getallen eerder dan titels met even getallen. Ook ronde getallen, zoals 25 of 50, zijn effectief.

 

5. Wees onderscheidend

Wees uniek. Zet daarom een onderscheidend element in je titel. Bedenk: wat maakt jouw artikel anders? Lees artikelen van concurrenten om te ontdekken wat jouw tekst onderscheidt.

Stel: je concurrenten delen anti-stress-tips die veel tijd kosten. Jouw tips zijn binnen één dag te realiseren. Dan kun je deze titel kiezen: ‘Stress voorkomen? 5 praktische tips die je vandaag nog toepast!’

Bekijk de titels van concurrenten om jouw titel uniek te maken.

Voorbeelden van pakkende titels

  • Een huis kopen: het complete stappenplan
    .. Als zo’n complete uitleg nog niet bestaat
  • Zo bak je een appeltaart zonder rozijnen!
    … Als er vooral appeltaarten met rozijnen online staan
  • Feedback geven met 5 tips vanuit de wetenschap
    … Als veel andere tips niet wetenschappelijk onderbouwd zijn
  • 5 verrassende tips om je omzet te vergroten
    … Als je bij concurrenten steeds dezelfde tips tegenkomt
Titel bedenken

6. Geef niet alles weg

Verklap nog niet de hele inhoud van je tekst. Een pakkende kop geeft een reden om verder te lezen.

  • Dus vermijd titels als: ‘Stress verhelpen? Een warm bad maakt het verschil!’
  • Gebruik liever: ‘Stress verhelpen? Deze verrassende tip helpt volgens de wetenschap’

 

7. Maak je titel SEO-proof

Wil je dat het blogartikel goed vindbaar is in zoekmachines? Dan staat je nog iets te doen: maak de titel SEO-proof. Dit betekent dat je een relevant zoekwoord in de titel verwerkt.

Dit is ook belangrijk voor de gebruiker. Als deze zoekt op een term in Google, is hij in die term geïnteresseerd. En dus moet je die term dan ook verwerken in je titel.

Deel dit artikel
Kopieer link

Kies voor teksten, prompts of een training op maat

Ik laat je bedrijf groeien. Meer kennis, meer resultaat. 💪

Olaf Geysendorpher

Vul je gegevens in. Ik neem contact met je op 👇

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bellen

Bel me. Dan bespreken we de mogelijkheden? 👇

E-mail

Liever e-mailen? Dat kan natuurlijk ook.👇

Maak jezelf slimmer

Foto olaf + tekst bij nieuwsbrief

Ontvang de Slimste Nieuwsbrief over Contentcreatie • 12 x per jaar Haal méér uit je teksten   En ontdek AI-kansen

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.