Zo plaats je content perfect
Speel met de opmaak van je tekst en nodig mensen uit om verder te lezen dan alleen de titel. Ontdek onze tips in het e-book Content Plaatsen.
Nudging betekent dat je mensen richting een bepaalde keuze stuurt. Je ziet het bijvoorbeeld in supermarkten, waar alle kinderproducten op kinderhoogte staan. Op die manier leggen kinderen eerder K3-hagelslag in het winkelwagentje. Wat is nudging precies? En hoe maak je er slim gebruik van in overtuigende teksten? Voorbeelden + tips.
Nudging betekent dat je de consument een (voor hen onbewust) duwtje in de rug geeft richting een bepaalde keuze. Je laat subtiel zien dat de ene optie beter is dan de andere. Daardoor zijn mensen geneigd om de (voor jou) beste optie te kiezen.
Bij nudging stuur je de klant onbewust richting een bepaalde keuze. De klant blijft vrij in zijn keuze, maar zal wel eerder jouw voorkeur kiezen.
Nudging werd ontdekt door de Amerikaanse wetenschappers Richard Thaler en Cass Sunstein. Zij ontdekten dat je beslissingen van mensen kunt beïnvloeden, door de ‘keuze-omgeving’ aan te passen. Mensen zijn nog steeds vrij in hun keuze. Maar via de aanpassingen, kun je tòch hun gedrag of keuzes beïnvloeden.
Speel met de opmaak van je tekst en nodig mensen uit om verder te lezen dan alleen de titel. Ontdek onze tips in het e-book Content Plaatsen.
Van keurmerken tot prominente knoppen. Nudging kun je op allerlei manieren toepassen. Dat laten ook deze voorbeelden zien.
Een bekend voorbeeld van nudging is de Nutri-Score. De overheid kent elk voedingsmiddel een score van A t/m E toe. Die score laat zien hoe gezond (of niet) een product is. Het doel: consumenten helpen om gezondere keuzes te maken.
Stel: je ziet in het koelschap een pak vanillevla staan met Nutri-Score D. Dat betekent: vrij ongezond. Daarnaast staat een pak naturel kwark met Nutri-Score A. Heel gezond dus. Daardoor zul je eerder de kwark kopen.
Nog zo’n keurmerk dat productkeuzes beïnvloedt: het ‘Beter Leven’-keurmerk. Dit keurmerk staat op vlees, vis en zuivelproducten. Het geeft aan in hoeverre een dier een goed leven heeft gehad.
Door het aantal sterren zie je dat je beter het ene pak melk dan het andere kunt kopen. Althans, vanuit dierenwelzijn gedacht. Het idee is dat je daardoor eerder vrije-uitloopeieren met drie sterren koopt dan eieren met één ster.
Ook visuele aanwijzingen kunnen mensen sturen. Zo kennen we bijna allemaal deze aflevering van MINDF*CK (minuut 5.50 – 11.24), waarin twee jongens nietsvermoedend hun boodschappenmandje vullen. Maar zijn ze wel zo nietsvermoedend?
Wanneer je kijkt naar websites, zie je dit ook. Merken laten de ene knop meer opvallen dan de andere.
Neem Coolblue. Die winkel wilt natuurlijk dat jij een product koopt. En niet dat je het toevoegt aan je verlanglijstje. Daarom is de ‘In mijn winkelwagen’-knop opvallend groen gemaakt. De witte knop ‘Bewaar voor later’ valt veel minder op.
Je kunt nudging ook gebruiken om klanten te behoeden voor een foute keuze. Zo staat bij benzinestations op de tankslang voor diesel in grote letters ‘Let op diesel!’. Op de slangen voor gewone benzine staat zo’n extra melding niet.
Je wordt gestimuleerd om extra na te denken voordat je de dieselslang pakt. Mensen gooien daardoor minder snel per ongeluk diesel in hun benzineauto.
Het succes van nudging hangt af van een aantal factoren. Let hierop als je er gebruik van wilt maken.
Deze 6 tips helpen je om nudging te gebruiken als marketeer. Houd het wel ethisch. Je wilt mensen niet richting een keuze sturen waar ze niet op zitten te wachten. Gebruik nudging alleen om de klant te helpen bij het maken van een goede keuze.
Gebruik nudging alleen om de klant te helpen bij het maken van een goede keuze.
Wil Nederland met 'u' of 'je' aangesproken worden? Tekstbouwers deed uitgebreid onderzoek onder 524 Nederlanders.
E-mailings: super om persoonlijk je gehele doelgroep te bereiken. We geven je veel tips en aandachtspunten.
Bevat jouw persbericht écht nieuws? Of is het reclame? Check het via ons model. Met 10 heldere voorbeelden (en blunders).
Neem contact op met Olaf en plan een gesprek in. Op basis van jouw wensen bekijken we wat we voor je kunnen betekenen.
Meld je gratis aan en ontdek 10 x per jaar hoe je beter en slimmer schrijft.
"*" geeft vereiste velden aan
Meld je gratis aan en ontdek 10 x per jaar hoe je beter en slimmer schrijft.
"*" geeft vereiste velden aan