
Zo plaats je content perfect
Speel met de opmaak van je tekst en nodig mensen uit om verder te lezen dan alleen de titel. Ontdek onze tips in het e-book Content Plaatsen.
Nudging betekent dat je mensen richting een bepaalde keuze stuurt. Je ziet het bijvoorbeeld in supermarkten, waar alle kinderproducten op kinderhoogte staan. Op die manier leggen kinderen eerder K3-hagelslag in het winkelwagentje. Wat is nudging precies? En hoe maak je er slim gebruik van in overtuigende teksten? Voorbeelden + tips.
Speel met de opmaak van je tekst en nodig mensen uit om verder te lezen dan alleen de titel. Ontdek onze tips in het e-book Content Plaatsen.
Stel: je ziet in het koelschap een pak vanillevla staan met Nutri-Score D. Dat betekent: vrij ongezond. Daarnaast staat een pak naturel kwark met Nutri-Score A. Heel gezond dus. Daardoor zul je eerder de kwark kopen.
Door het aantal sterren zie je dat je beter het ene pak melk dan het andere kunt kopen. Althans, vanuit dierenwelzijn gedacht. Het idee is dat je daardoor eerder vrije-uitloopeieren met drie sterren koopt dan eieren met één ster.
Neem Coolblue. Die winkel wilt natuurlijk dat jij een product koopt. En niet dat je het toevoegt aan je verlanglijstje. Daarom is de ‘In mijn winkelwagen’-knop opvallend groen gemaakt. De witte knop ‘Bewaar voor later’ valt veel minder op.
Je wordt gestimuleerd om extra na te denken voordat je de dieselslang pakt. Mensen gooien daardoor minder snel per ongeluk diesel in hun benzineauto.
Het SUCCES Model meet of jouw content blijft plakken. Leg jouw content onder een vergrootglas. Inclusief Download.
We gebruiken in Nederland taalniveaus B1 en B2 als basis. En A1, A2, C1 en C2 als uitzondering.
Wil Nederland met 'u' of 'je' aangesproken worden? Tekstbouwers deed uitgebreid onderzoek onder 524 Nederlanders.
Laten we kennismaken en werken aan betere teksten voor je bedrijf of training voor je team💪 — Olaf Geysendorpher
Vul je gegevens in. Dan neem ik snel contact met je op 🙂👇
"*" geeft vereiste velden aan
Ontvang de Slimste Nieuwsbrief over Contentcreatie • 12 x per jaar • Haal méér uit je teksten • En ontdek AI-kansen
Meld je aan voor de slimste nieuwsbrief over tekst, communicatie en AI.