Download het u – je – onderzoek
Download alle resultaten van het u – je – onderzoek. Inclusief alle grafieken
Wil Nederland met ‘u’ of ‘je’ worden aangesproken? Wij vroegen het aan 529 Nederlanders. Ontdek de resultaten en download het onderzoek
Onderzoek van Onderzoeksbureau DirectResearch en Tekstbureau Tekstbouwers toont aan dat 59% van de Nederlanders de voorkeur geeft aan ‘u’ in schriftelijke communicatie. Maar dit beeld verschilt sterk per leeftijd of per afzender.
Download alle resultaten van het u – je – onderzoek. Inclusief alle grafieken
Hoe hoger de leeftijd, hoe groter de voorkeur voor “u”. Jongeren tot 30 jaar kiezen in 55% van de gevallen voor ‘je’, terwijl vanaf 66 jaar slechts 27% de voorkeur heeft voor “je”
Bij communicatie vanuit de Belastingdienst, wil zelfs de jongste groep van 18 – 30 jaar liever met ‘u’ aangesproken wil worden. Alle leeftijden kiezen hier dus voor ‘u’.
Bij Nederlanders tussen de 18 en 30 jaar wil 74% liever met ‘je’ aangesproken worden bij een webshop-aankoop, bijvoorbeeld van Coolblue. Bij 66 jaar en ouder is dit percentage nog slechts 35%.
Nederlanders met een lagere afgeronde opleiding hebben een grotere voorkeur voor ‘u’ (66%) in schriftelijke communicatie dan bij een hogere afgeronde opleiding (54%).
Organisaties moeten rekening houden met zichzelf als afzender en de leeftijd van hun doelgroep in het gebruik van ‘u’ of ‘je’. Een gedifferentieerde aanpak op basis van deze kenmerken sluit beter aan bij de wensen van de ontvanger, dan een one-size-fits-all benadering.
Het onderzoek werd uitgevoerd door middel van een online vragenlijst onder 524 respondenten. Deze groep is representatief voor de Nederlandse bevolking. De deelnemers beantwoordden vragen over hun voorkeur voor ‘u’ of ‘je’ in verschillende communicatiesituaties, met variatie in afzender en context.
E-mailings: super om persoonlijk je gehele doelgroep te bereiken. We geven je veel tips en aandachtspunten.
Bevat jouw persbericht écht nieuws? Of is het reclame? Check het via ons model. Met 10 heldere voorbeelden (en blunders).
Communicatiebureau Proven Context verandert in twee namen: Tekstbouwers.nl en Conversiewerkers.nl
Neem contact op met Olaf en plan een gesprek in. Op basis van jouw wensen bekijken we wat we voor je kunnen betekenen.
Meld je gratis aan en ontdek 10 x per jaar hoe je beter en slimmer schrijft.
"*" geeft vereiste velden aan