Header tags voor SEO. Stel jij ze goed in?

Header tags zijn belangrijk voor de vindbaarheid in Google. De header tags duiden een kop of tussenkop aan in je tekst en zorgen ervoor dat Google jouw webpagina aan de juiste mensen toont. Hoe werkt het precies? En hoe zet je ze juist in? Ga aan de slag met onze tips.

Headertag H2

Wat zijn header tags?

Teksten zijn opgedeeld in alinea’s met koppen. Ook webteksten. In webteksten geef je koppen een specifieke HTML-opmaak mee. Dit betekent dat je de koppen met een bepaalde code in de webpagina invoert. Een H1, H2, H3 of H4-tag om precies te zijn. Dit zijn dus de header tags.

e-book seo mockup

Beter worden in SEO

Headertags zijn maar een klein onderdeel van je SEO-strategie. Wil jij vindbaar worden in Google? Download dan ons e-book.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Welke tags zijn er?

In de praktijk komen vooral de H1, H2, H3 en H4 voor. Je kunt nog verder gaan door ook H5- en H6-koppen te gebruiken, maar deze worden een stuk minder gebruikt.

  • H1: de (belangrijkste) titel van de pagina
  • H2: de belangrijkste tussenkoppen
  • H3: de tussenkoppen die iets minder belangrijk zijn dan de H2’s
  • H4: de minst-belangrijke tussenkoppen
Olaf

Daarom header tags

“Aan de hand van de header tags of heading tags, bepaalt Google dus waar jouw tekst over gaat. Je vertelt Google hoe belangrijk die kop nou eigenlijk is”. 

Wat is het nut van de tags?

Met header tags kun je een webpagina of blogartikel optimaliseren voor zoekmachines.

Google begrijpt door de header tags de structuur van je webpagina beter. Dat doet Google door te kijken naar het ‘waarde’ van de header tag. Bepaalde header tags vindt Google namelijk ‘belangrijker’. De zoekmachine weet: welke informatie onder een H3-kop staat, is minder belangrijk dan wat onder een H2-kop staat. En wat onder een H4-kop staat is minder belangrijk dan, logischerwijs, een H3-kop staat.

Google kijkt naar de ‘waarde’ van de header tag.

Betere classificatie

Dit werkt uiteindelijk voordeel voor de classificatie en voor de positie van de webpagina in de zoekresultaten. Dat leggen we hieronder uit.

  • Betere classificatie

Door de header tags kan Google je pagina beter classificeren. Oftewel: Google begrijpt waar de pagina over gaat. Dit helpt om zoekopdrachten af te stemmen op de lezer. En om jouw tekst dus aan de juiste mensen te laten zien.

Dat zie je bijvoorbeeld als je googelt op ‘Hoelang kun je brood bewaren?’

Een pagina van het Voedingscentrum staat bovenaan de zoekresultaten. De H1-tag van deze pagina bevat namelijk de termen ‘Hoe kun je brood het beste bewaren? En ‘Hoe lang?’. Daardoor weet Google: deze pagina is relevant, want hier kan de zoeker het antwoord vinden.

Headertags in Google
  • Beter vindbaar in Google

Header tags dragen ook bij aan een betere positie in de zoekresultaten. Een tekst die is opgesplitst met header tags leest prettiger. De bezoeker vindt eerder de informatie die hij zoekt. Daardoor blijven bezoekers langer op je pagina. Dat ziet Google als een goed teken: op jouw site is blijkbaar goede informatie te vinden. Daarom krijgt je webpagina een hogere plek in de zoekresultaten.

Hoe stel je de headertags in?

Klinkt misschien als ingewikkelde materie, die tags. In de praktijk valt dat mee. Op veel websites kun je met een simpele optie koppen een HTML-tag geven.

Headertags instellen in WordPress

In WordPress

In WordPress heb je daar bijvoorbeeld een knopje voor in het menu. Wanneer je je tekst opmaakt als kop, kun je kiezen voor H1, H2, H3, H4, H5 of H6. Zie het screenshot hieronder.

HTML code - Header tags

Via code

Dan kun je achter de schermen de header tag toevoegen aan tussenkoppen. Dat doe je met de volgende codes:

  • Voor een H1: <h1>[hier de koptekst zetten]</h1>
  • Voor een H2: <h2>[hier de koptekst zetten]</h2>
  • Voor een H3: <h3>[hier de koptekst zetten]</h3>
  • Voor een H4: <h4>[hier de koptekst zetten]</h4>

Kom je er zelf niet uit? Vraag je webbouwer om advies.

6 tips voor goed gebruik van header tags

Header tags zijn heel belangrijk. Hoe pas je ze correct toe?

1. Gebruik de H1 één keer als titel

Gebruik de H1 maar één keer op een pagina. Dit is de titel die bovenaan je pagina komt te staan. Google ziet dit ook als de enige hoofdtitel.

Kies altijd een page title die afwijkt van de H1-kop. De page title gebruik je in de zoekresultaten in Google. Dit is de titel die mensen te zien krijgen als ze jouw website tussen de resultaten zien staan.

Extra tip: Deze titel mag maximaal 58 tekens lang zijn. Niet heel lang dus. Bovendien moet de page title mensen in Google triggeren om door te klikken. Daarom is het slim om de page title aparte in te vullen.

2. Gebruik H2 en H3 als tussenkoppen

In de verdere tekst maak je vooral gebruik van de H2 en H3 als header tags. Daarmee splits je de rest van de tekst op. Gebruik om de één tot twee alinea’s een nieuwe kop. Zo voorkom je lange lappen tekst.

? Extra tip: Op veel websites zien de H2 en H3 er anders uit: de H3 heeft meestal kleiner lettertype. Bij Tekstbouwers hebben ze hetzelfde uiterlijk. Zo wordt het uiterlijk van de tekst een stuk minder rommelig.

Headertags

3. Zet de H4 alleen in als het écht nodig is

De H4-kop komt zelden voor. Deze gebruik je alleen als kleinere subkop. De kop ‘Zet de H4 kop alleen waar nodig in’ is bijvoorbeeld als H3 opgemaakt. Delen we onder die H3-kop extra informatie? Dan kun je die een H4-tag geven, zoals de kop hieronder.

? Extra tip: H5- en H6-koppen bestaan ook, maar heb je vrijwel nooit nodig. Beperk je waar mogelijk tot H1, H2, H3 en H4.

4. Verwerk zoekwoorden in de koppen

(Tussen)koppen zijn een belangrijk onderdeel van SEO-teksten. Hierin laat je relevante zoekwoorden terugkomen. Dit zijn woorden of woordcombinaties waar mensen op Googelen.

  • Laat de zoekterm in elk geval in de H1 en in minimaal één H2 terugkomen.
  • Idealiter komt het zoekwoord in meerdere H2’s en een enkele H3 terug.
  • Daarnaast moet je de zoekwoorden ook verwerken in de ‘normale’ tekst.

5. Formuleer koppen als vraagzin

Formuleer sommige H2’s als een lezersvraag. Bijvoorbeeld ‘Wat zijn header tags? Geef in de tekst daaronder antwoord op die vraag. Waarom? 2 redenen.

Ten eerste: het is fijn voor lezers: zij weten hierdoor direct dat het antwoord op hun vraag in die specifieke alinea staat.

Ten tweede kun je op deze manier een ‘paragraaf snippet’ maken. Deze type snippet heb je vast al eens bovenaan Google zien staan. Wanneer je een vraag intikt, komt het antwoord direct in een ‘snippet’ (bovenaan) in Google te staan.

? Extra tip: Wil je weten op welke zoekwoorden mensen Googelen? Gebruik dan de zoekwoordplanner.

Headertags in Google

6. Zet je lezer voorop

SEO-voordelen of niet, schrijf vooral een tekst die fijn leest. Je koppen volstoppen met zoekwoorden werkt averechts. Bij veel herhaling leest je tekst niet prettig en haken lezers af. Schrijf voor je lezer, niet voor Google, en kies koppen die de lading dekken. Dat is het belangrijkst.

Voorbeeld header tags

Hoe een tekst eruit ziet met de header tags? Zo bijvoorbeeld:

  • H1: Header tags voor SEO – H1, H2, H3. Stel jij ze goed in?
  • H2: Wat zijn header tags?
  • H2: Wat betekenen H1, H2, H3, H4?
  • H2: Waarom gebruik je header tags?
  • H3: Betere classificatie
  • H3: Beter vindbaar in Google
  • H2: Hoe stel je de tags in?
  • H2: 7 tips voor goed gebruik van header tags
  • H3: tip 1
  • H3: tip 2
  • H3: tip 3
  • H2: Voorbeeld header tags

Trek met een SEO-proof website meer klanten

Belangrijk om te weten: SEO gaat over meer dan alleen header tags. Zo spelen ook de keuze van zoektermen, de sitestructuur, de techniek, de content en linkbuilding mee. Dat alles goed aanpakken vraagt om een sterke SEO-strategie.

Deel dit artikel
Kopieer link

Start met betere teksten!

Neem contact op met Olaf en plan een gesprek in. Op basis van jouw wensen bekijken we wat we voor je kunnen betekenen.

Kennismaken

Plan direct een kennismaking met Olaf.

Bellen

Persoonlijk overleg over de opties via 085-1301818.

E-mail

Voor langere vragen die iets minder haast hebben.

Einde pagina. Bijna. Maar eerst nog even dit.

10 x Slimmer schrijven

Meld je gratis aan en ontdek 10 x per jaar hoe je beter en slimmer schrijft.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.