
Laat de opmaak van jouw content schitteren
Zorg dat de lezers van jouw tekst verder lezen dan alleen de titel. Download gratis.
De meeste informatie die we krijgen is niet objectief maar subjectief. Dat komt door de framing bias. Bekijk onze uitgebreide uitleg.
Zorg dat de lezers van jouw tekst verder lezen dan alleen de titel. Download gratis.
Hier zie je 2 senioren wandelen. Hoe zou jij dit beeld framen? Positief of negatief? Het antwoord hierop hangt af van je tekstdoel.
Hoe jouw bericht binnenkomt, is afhankelijk van wie het zegt. Waarom kiezen veel merken voor beroemdheden in hun commercial? Dat doen ze om hun boodschap te framen.
Welk communicatiemiddel zet je in? Neem de zin: “Steun jij de Hartstichting al?” Staat deze zin in een folder? In een e-mail? Zegt een influencer dit tegen je? Of je schoonmoeder? Voel je het verschil in impact?
Stel, een overheidscampagne zegt: “Is jouw huis nog droog in 2040?“. Bij een luisteraar in Nieuwerkerk a/d IJssel (laagste punt van Nederland) komt dit bericht anders binnen dan bij een bewoner van Vaals (hoogste punt).
Wanneer hoor je het bericht? Stel, je hoort een commercial die zegt: “Pas op. Rijd niet te hard”. De impact is anders op verschillende momenten.
Welke woorden en zinnen gebruik je bij het presenteren van je inhoud? Zie onderstaande lijst. Of lees door via het CCC-model en SUCCES-model.
Bekijk onderstaande uitspraken eens over Weidemelkkoeien. Inhoudelijk zijn de uitspraken hetzelfde. De impact is verschillend.
Welk vlees eet je liever? De labels betekenen inhoudelijk weer hetzelfde.
Opvallen: er bestaat geen label met 3 ‘lege’ sterren. Er bestaat wel een label met 3 volle sterren. Ook dat is een framing-keuze.
Wat klinkt gezonder? De positieve (abstracte) framing waarbij de informatie in een moeilijk scheikundig tabelletje wordt gezet? Of de negatieve weergave in suikerklontjes? Wederom: inhoudelijk wordt hetzelfde gezegd.
We hebben het uitgebreid gehad over framing via teksten, personen, communicatiemiddelen en locaties. Maar framing kan ook visueel plaatsvinden. Horizontale strepen maken dat je er breder uitziet. Staande strepen maken je langer. Bekijk deze Muller-Lyer illusie. Wat doen de strepen met je?
Stel: jouw bedrijf verkoopt banken. En jouw bedrijf wil vooral laten zien hoe lekker breed die banken zijn. Welke lijn zou jij dan gebruiken? Precies!
Succes met het framen van jouw boodschap.
We gebruiken in Nederland taalniveaus B1 en B2 als basis. En A1, A2, C1 en C2 als uitzondering.
Wil Nederland met 'u' of 'je' aangesproken worden? Tekstbouwers deed uitgebreid onderzoek onder 524 Nederlanders.
E-mailings: super om persoonlijk je gehele doelgroep te bereiken. We geven je veel tips en aandachtspunten.
Laten we kennismaken en werken aan betere teksten voor je bedrijf of training voor je team💪 — Olaf Geysendorpher
Vul je gegevens in. Dan neem ik snel contact met je op 🙂👇
"*" geeft vereiste velden aan
Ontvang de Slimste Nieuwsbrief over Contentcreatie • 12 x per jaar • Haal méér uit je teksten • En ontdek AI-kansen
Meld je aan voor de slimste nieuwsbrief over tekst, communicatie en AI.