Engaging content in 6 stappen (STEPPS-model)

Engaging content klinkt nogal vaag. Deze 6 stappen zorgen dat ook jij eenvoudig engaging content kunt maken. Het is content die blijft plakken.

Engaging content

Wat is engaging content?

Engaging Content is content die mensen zo sterk boeit dat ze blijven plakken op je website of dat ze content direct delen met anderen. De content is persoonlijk, populair en bewezen succesvol. Als jouw content engaging is, dan heb je een reële kans om viral te gaan.

Zorg dat je Engaging content maakt.

Wij zien dit bovenstaande ongelofelijk vaak staan in blogs, e-books en whitepapers. Het is goed bedoeld, maar letterlijk te vaag. En als tekstschrijver of content marketeer wil je concreet aan de slag.

Gelukkig snapte de wetenschapper Jonah Berger dit ook. Hij presenteerde in zijn boek Contagious het STEPPS-model: 6 stappen waarin hij aangeeft wat een tekst of story nodig heeft om viral te gaan. En een viral: dat is engaging content.

Engaging content in 6 stappen

Ok. We houden het simpel. Content is gewoon tekst of inhoud. En Engaging betekent gewoon dat je als lezer betrokken raakt. Dan hebben we dat helder. Het STEPPS-model van Jonah Berger staat voor:

  • Social Currency
  • Triggers
  • Emotions
  • Practical
  • Public
  • Stories.

In deze blog werken we deze 6 stappen uit.

Engaging stap 1 – Social Currency

Weet jij meer dan iemand anders? Dan kun je indruk maken. Stel: je komt net terug van wintersportvakantie. Je boekte je vakantie in een skigebied dat zelfs in de voorjaarsvakantie betaalbaar en rustig bleek te zijn. En het is super-kindvriendelijk.

Je hebt nu de beschikking over een uniek stukje informatie. Als je die kennis deelt, levert dat je sociale waardering – Social Currency – op van andere ouders met kinderen én met een wintersportwens.

Iedereen is op zoek naar waardering

Waardering is de op één na hoogste stap in de Pyramide van Maslow. Iedereen is op zoek naar waardering. Deel jij jouw kennis, dan krijg jij waardering. Anderen kunnen jouw kennis vervolgens ook weer delen. Zo krijgen ook zij waardering. Social Currency is een essentiële belangrijke stap om bij engaging content te komen. Maak je content aantrekkelijk.

Social Currency krijg je ook als bedrijf, artiest of influencer door filmpjes waarin je op een ludieke manier autoriteit uitstraalt. Check zeker even deze Youtube-filmpjes over LG-schermen (ging Viral) en jongleer-uitdagingen.

Engaging stap 2 – Triggers

Engaging content is ook: zorg dat jouw merk, product, app of blog aanhaakt bij iets dat mensen regelmatig zien, horen, ervaren of nodig hebben. Bij voeding voor planten denk je bijvoorbeeld aan Pokon. Maar Pokon is een merknaam. Hoe noem je het product zelf eigenlijk? Ik heb geen idee. Een “Plant- en grond-voedingssuplement”? Ik ken alleen Pokon. Zo sterk is het merk. Hetzelfde geldt voor Spa Rood en Speculoos. De soortnaam wordt overklast door de merknaam.

Hoe zet je triggers in?

Kun je hier zelf ook iets mee? Jazeker! Trigger jouw engaging content, product, merk, app of wat aan iets dat je vaker nodig hebt. Zo wordt jouw product, blog, app of merk automatisch getriggerd. Zo wordt succesvolle Nederlandse serie De Luizenmoeder elke keer getriggerd wanneer jij als ouder met je kinderen de basisschool bezoekt (er even van uitgaand dat je kinderen hebt). Wat er op die basisschool gebeurt, doet je denken aan De Luizenmoeder. En omgekeerd werkt dit hetzelfde.

Voorbeelden

Andere succesvolle engaging voorbeelden van merken die een uitspraak aan hun merk hebben verbonden.

  • “De mmmmmm van Mora“
  • Wij van WC Eend adviseren WC Eend”
  • Jazeker! De Hypotheker ”

 

Superhandig

Het SUCCES-model geeft een oordeel hoe goed jouw tekst is

 

Engaging stap 3 – Emotions

Een saai geklede huisvrouw of een autoverkoper zingen in Britains Got Talent onverwacht de sterren van de hemel. TV-Kijkers pinken een traantje weg, surfen naar Youtube en klikken op Share. Ook dat is content die engaging is.

Het jongetje Aylan

Een heel ander, schrijnend voorbeeld. Duizenden Syrische bootvluchtelingen verdronken in de Middellandse Zee. De media noemt ons cijfers en statistieken. Maar ze raakten ons niet. Tot er opeens een foto van een jongetje verscheen: Aylan. 3 jaar. Liggend op z’n buik. In de branding van de zee. Dood. Ik was geschokt. De wereld was geschokt. Politici kwamen in beweging.

Emoties doen iets met ons. Verdrietige emoties, zoals bij Aylan. En gelukkig ook positieve emoties, zoals bijvoorbeeld bij de All You Need is Love Kerstspecial. Als content je raakt, ga je die content delen met anderen.

Engaging content

Engaging stap 4 – Practical

Weet jij hoe iets werkt, vertel het dan aan anderen.

  • Je plafond witten met een verfspuit?
  • De spelregels van Kolonisten van Catan?
  • Dit blog over Engaging Content?

Mensen helpen elkaar graag. Het uitwisselen van praktische content is engaging. Moet de praktische informatie die je maakt, geschikt zijn voor de massa? Nee. Hoe specifieker, hoe beter.

Specifiekere informatie wordt sneller gedeeld. Hierbij geldt natuurlijk wel dat specifieke informatie een kleinere groep mensen bereikt. Maar wel exact de juiste groep mensen.

Engaging stap 5 – Public

Heel veel informatie blijft verborgen. En dat terwijl veel mensen die informatie goed kunnen gebruiken of leuk zouden vinden. Stap 5 is eigenlijk heel simpel: deel jouw mening, jouw content of jouw visie. Houd het niet voor jezelf.

Droge cijfers in toegankelijke grafiek: engaging

De Hypotheker presenteert bijvoorbeeld cijfers over woningprijzen van het CBS en Kadaster op een toegankelijke manier: via een interactieve grafiek. Engaging content kan dus alleen ontstaan als die content daadwerkelijk beschikbaar is.

 

 

Engaging stap 6 – Stories

Stel: je maakt een opdracht voor een studie. Je besluit een whatsapp-discussie tussen jezelf en een vriend / vriendin uit te werken. Je toont de hele discussie op het grote scherm. Denk je dat je de aandacht van de mede-studenten krijgt? Natuurlijk!

Persoonlijke roddels zijn om van te smullen. Roddels verspreiden zich sneller dan welke informatie dan ook. Roddels zijn het ideale voorbeeld van engaging content. Met roddels bereik je maximum effect: maximale engaging content dus.

Engaging Content – Conclusie

Dit waren ze: de 6 STEPPS om jouw Content Engaging te maken. Je kunt deze tips niet allemaal en altijd toepassen. Maar alleen de bewustwording van deze theorie kan al helpen. Meer weten? Lees het boek Contagious van Jonah Berger.

Deel dit artikel
Kopieer link

Start met betere teksten!

Neem contact op met Olaf en plan een gesprek in. Op basis van jouw wensen bekijken we wat we voor je kunnen betekenen.

Kennismaken

Plan direct een kennismaking met Olaf.

Bellen

Persoonlijk overleg over de opties via 085-1301818.

E-mail

Voor langere vragen die iets minder haast hebben.

Einde pagina. Bijna. Maar eerst nog even dit.

10 x Slimmer schrijven

Meld je gratis aan en ontdek 10 x per jaar hoe je beter en slimmer schrijft.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
WhatsApp met Tekstbouwers