E-mailings: wat een krachtig middel!

E-mailings zijn flexibel, effectief en persoonlijk. Mits je jouw inhoud en mailfunnel goed inricht. Check de do’s en don’ts van e-mailings.

Wat zijn e-mailings?

E-mailings gaan over het sturen van aanbiedingen, nieuwsbrieven of serviceberichten. Het wordt ook wel e-mailmarketing genoemd. Standaard of persoonlijk via marketing automation en trigger based marketing.

Je klant bereiken in z’n inbox is één van de meest persoonlijke manieren van klantbenadering. Via e-mailmarketing kun je aan een klantrelatie bouwen.

Hoe werken e-mailings eigenlijk?

E-mailmarketing kent veel vormen. Zelfs ‘gewone’ e-mails, verstuurd door de afdeling administratie of klantenservice zijn onderdeel van een marketingstrategie per e-mail. Een aantal voorbeelden van marketing per e-mail.

Marketing e-mail

  • Onboarding
    Nieuwe klanten ontvangen in een bepaalde afgebakende periode een serie van informatieve, service- en commerciële e-mails.
  • Trigger-based
    Op basis van website-bezoek, clickgedrag of koopgedrag ontvangen klanten een persoonlijke korting of aanbieding.
  • Commerciële actie
    Het bedrijf heeft een tijdelijke actie waarover jij wordt geïnformeerd.
  • Cross-sell
    Op basis van jouw productbezit ontvang je geautomatiseerd aanbiedingen voor verwante producten of diensten.

Service e-mail

  • Nieuwsbrief
    Een bundeling van nieuws, visie en uitleg over een bedrijf, product, dienst of markt.
  • Service
    Berichten om de dienstverlening mogelijk of gemakkelijk(er) te maken. Dit lijkt geen onderdeel, maar is ongelofelijk belangrijk voor de klantbeleving.
  • Praktisch
    Één-op-één communicatie tussen medewerkers en klanten. Wederom zeer belangrijk voor de beleving van de klant.
  • Review en onderzoek
    E-mails waarmee de organisatie inzicht en beoordelingen krijgt over haar dienstverlening.

E-mailigs en marketing automation

Trigger based marketing en marketing automation zijn niet meer weg te denken in e-mailmarketing. Workflows, kanalen of pipelines bepalen welke klant, welke marketing-uiting op welk moment ontvangt. Nieuwsbrieven worden steeds persoonlijker: volledig gericht op het gedrag en profiel van gebruikers.

Vier voorbeelden van marketing automation binnen e-mailmarketing.

  • Na het downloaden van een whitepaper, ontvang je na drie dagen een e-mail met aanvullende informatie
  • Als je winkelwagentje nog vol is, ontvang je hier een melding van per e-mail
  • Na het vergelijken van twee smartphones ontvang je een aanbod per e-mail
  • Een vakantie-nieuwsbrief richt zich op wereldreizen voor gezinnen met kinderen
e-mail

Aan de slag met e-mailings

Wil je aan de slag met e-mailmarketing?  Zorg dan dat je jouw e-mailing goed uitvoert.

  • Bedenk hoe vaak je jouw klant e-mails wilt sturen
  • Bepaal een helder doel van elke e-mail
  • Overweeg of e-mail écht het juiste kanaal is

Kwaliteit boven kwantiteit

Veel organisaties hebben ‘een nieuwsbrief’. Sommige organisaties sturen ‘wel eens’ een mailing. Maar daar blijft het vaak wel bij. Bewust en doelgericht nadenken over de plek van e-mail binnen een marketingcommunicatie-strategie is voor veel organisaties te complex. Het advies: start simpel en breid langzaam uit. Kwaliteit boven kwantiteit.

Deel dit artikel
Kopieer link

Kies voor teksten, prompts of een training op maat

Laten we kennismaken en werken aan betere teksten voor je bedrijf of training voor je team💪 — Olaf Geysendorpher

Vul je gegevens in. Dan neem ik snel contact met je op 🙂👇

"*" geeft vereiste velden aan

Welk onderwerp heeft je interesse?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bellen

Bel me. Dan bespreken we de mogelijkheden? 👇

E-mail

Liever e-mailen? Dat kan natuurlijk ook.👇

Maak jezelf slimmer

Foto olaf + tekst bij nieuwsbrief

Ontvang de Slimste Nieuwsbrief over Contentcreatie • 12 x per jaar Haal méér uit je teksten   En ontdek AI-kansen

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.