5 tips voor de perfecte Call-to-Action (CTA)

Een CTA (Call-to-Action) zet website-bezoekers aan tot actie! Je geeft de bezoekers een prikkel. Maar hoe maak je die perfecte CTA? 5 tips!

Wat is een CTA?

Een CTA, voluit een call-to-action genoemd, zet bezoekers aan tot actie. Op je website is dit vaak een knop of button. Maar het kan ook een link of vetgedrukte tekst zijn. Voorbeelden zijn ‘Bestel direct’, ‘Alle informatie‘, ‘Neem contact op’ of ‘Lees meer’.  Veel bedrijven gaan slordig om met hun CTA’s  Daarom 5 tips voor een betere CTA op jouw website.

CTA voorbeelden

1. Bepaal de juiste positie(s)

Een CTA moet opvallen. Plaats deze daarom op een logische posities op de pagina. Kies voor meerdere posities naarmate je content langer wordt. Drie veelvoorkomende posities zijn:

  • Boven in beeld (sticky)
    In de balk, naast het menu, staat de belangrijkste CTA / knop. Vaak blijft deze altijd in beeld. Voeg eventueel een telefoonnummer toe als alternatieve CTA.
cta sticky
  • Boven de vouw / Above the fold
    Met ‘boven de vouw’ deze marketingterm wordt het bovenste gedeelte van de pagina bedoeld. Dit is het gedeelte dat je ziet, voordat je verder scrolt. Let op: dit gedeelte is voor een mobiele device en desktop verschillend. Deze locatie is geschikt voor bezoekers die direct actie willen ondernemen.
cta above the fold
  • Onderaan de pagina
    Geschikt voor bezoekers die alle informatie willen lezen. Je scrolt namelijk alleen door naar beneden als je geïnteresseerd bent.
CTA

Wil jij meer kliks op je knoppen?

In dit artikel gaan we dieper in op knoppen / website-buttons. Verbeter jouw knoppen via de juiste tactieken. Gebruik onze 6 tips.

2. Bepaal een duidelijk CTA-doel

Kies één of twee duidelijke doelen. Niets is zo verwarrend als een overvloed aan CTA’s die allemaal een ander doel hebben. Bepaal dus vooraf wat wil je dat de klant doet? Meer lezen over je bedrijf? Een aankoop doen? Of zich inschrijven voor de nieuwsbrief?

Niets is zo verwarrend als een overvloed aan CTA’s die allemaal een ander doel hebben.

Voorbeeld CTA met een (on)duidelijk doel

Je zoekt een kantoorplant. Via Google kom je op een pagina waar de vijf beste kantoorplanten staan omschreven.

  • Bovenaan staat de actie CTA ‘Meer over ons
  • In het midden een met de tekst ‘Andere leuke artikelen
  • Naast een mooie plant staat de CTA ‘Meer planten zoals deze’
  • En helemaal onderaan een met daarop ‘Vind de juiste plant

Hebben de CTA’s jou in de juiste richting gestuurd? Nee! Je wilde namelijk een plant kopen. Een logische CTA was daarom geweest: ‘Koop deze plant’. Nog specifieker zou zijn: ‘Koop deze Monstera’.

bodypainting

3. Je Call-to-Action laten opvallen

Een CTA moet opvallen. Is jouw website overwegend grijs met een paar blauwtinten? Kies dan bijvoorbeeld voor een oranje of paarse CTA. Zorg er wel voor dat de CTA aansluit bij het design van de website. Overweeg daarnaast om ook je links dezelfde kleur te geven. De gebruiker weet dan: “Alles met die kleur, daar kan ik op klikken”.

Bonustip: gebruik Adobe Kleurenwiel om te bepalen welke kleuren goed bij elkaar passen en tegen elkaar afsteken. Giet je eigen huisstijlkleurcodes erin, en het programma doet de rest.

4. Trigger de klant

Zorg ervoor dat de bezoeker ook écht op jouw knop wil drukken. Houd de tekst daarom kort. Je zet de klant aan tot actie door ze aan te sporen. Dit doe je bijvoorbeeld door de woorden ‘nu’ en ‘snel’ te gebruiken. Is een product of dienst gratis? Vermeld dit dan.

Oordeel zelf: welke Call-to-Action vind jij aantrekkelijker?

  • CTA 1: ‘Download snel onze gratis checklist
  • CTA 2: ‘Onze checklist vind je hier’.
ebook content plaatsen

E-book: Content Plaatsen

Je tekst is klaar. Je wilt ‘m gaan plaatsen in je website. Maar hoe maak je jouw tekst verleidelijk? Zó verleidelijk dat mensen de hele tekst willen lezen? Ontdek het in ons e-book.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

5. Denk verder dan de CTA-knop

Een CTA is meer dan alleen een button. Nuttige Call-to-Actions voor business-to-business-organisaties zijn formulieren. Dit zijn ook CTA’s, alleen iets uitgebreider. In één klap verzamel je hierdoor veel (extra) informatie over de klant.

 

Pakkende CTA voorbeelden

  • Wees specifiek bij CTA’s!
    Dus niet: ‘Download meteen’, maar ‘Download meteen onze kalender’. Zo weet de klant direct waar je hen naartoe leidt.
  • Houd het kort
    Dus niet: “Klik hier om vandaag nog onze kalender met speciale data te ontvangen”, maar: “Download direct onze speciale kalender”.
  • Trigger de klant
    Dus niet “Hier kan je onze kalender vinden” maar wel: “Download direct gratis onze kalender”.

 

Zelf aan de slag met Call-to-Actions

We hebben je alle bagage gegeven. Ga nu zelf aan de slag met het ontwikkelen van de perfecte CTA!

  • Maak contactformulieren die vaker worden ingevuld
  • Zorg voor meer belletjes en downloads
  • Genereer extra leads?
  • Creëer perfecte pagina’s!
Deel dit artikel
Kopieer link

Start met betere teksten!

Neem contact op met Olaf en plan een gesprek in. Op basis van jouw wensen bekijken we wat we voor je kunnen betekenen.

Kennismaken

Plan direct een kennismaking met Olaf.

Bellen

Persoonlijk overleg over de opties via 085-1301818.

E-mail

Voor langere vragen die iets minder haast hebben.

Einde pagina. Bijna. Maar eerst nog even dit.

10 x Slimmer schrijven

Meld je gratis aan en ontdek 10 x per jaar hoe je beter en slimmer schrijft.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.