Wil jij meer kliks op je knoppen?
In dit artikel gaan we dieper in op knoppen / website-buttons. Verbeter jouw knoppen via de juiste tactieken. Gebruik onze 6 tips.
Een CTA (Call-to-Action) zet website-bezoekers aan tot actie! Je geeft de bezoekers een prikkel. Maar hoe maak je die perfecte CTA? 5 tips!
Een CTA, voluit een call-to-action genoemd, zet bezoekers aan tot actie. Op je website is dit vaak een knop of button. Maar het kan ook een link of vetgedrukte tekst zijn. Voorbeelden zijn ‘Bestel direct’, ‘Alle informatie‘, ‘Neem contact op’ of ‘Lees meer’. Veel bedrijven gaan slordig om met hun CTA’s Daarom 5 tips voor een betere CTA op jouw website.
Een CTA moet opvallen. Plaats deze daarom op een logische posities op de pagina. Kies voor meerdere posities naarmate je content langer wordt. Drie veelvoorkomende posities zijn:
Kies één of twee duidelijke doelen. Niets is zo verwarrend als een overvloed aan CTA’s die allemaal een ander doel hebben. Bepaal dus vooraf wat wil je dat de klant doet? Meer lezen over je bedrijf? Een aankoop doen? Of zich inschrijven voor de nieuwsbrief?
Niets is zo verwarrend als een overvloed aan CTA’s die allemaal een ander doel hebben.
Je zoekt een kantoorplant. Via Google kom je op een pagina waar de vijf beste kantoorplanten staan omschreven.
Hebben de CTA’s jou in de juiste richting gestuurd? Nee! Je wilde namelijk een plant kopen. Een logische CTA was daarom geweest: ‘Koop deze plant’. Nog specifieker zou zijn: ‘Koop deze Monstera’.
Een CTA moet opvallen. Is jouw website overwegend grijs met een paar blauwtinten? Kies dan bijvoorbeeld voor een oranje of paarse CTA. Zorg er wel voor dat de CTA aansluit bij het design van de website. Overweeg daarnaast om ook je links dezelfde kleur te geven. De gebruiker weet dan: “Alles met die kleur, daar kan ik op klikken”.
Bonustip: gebruik Adobe Kleurenwiel om te bepalen welke kleuren goed bij elkaar passen en tegen elkaar afsteken. Giet je eigen huisstijlkleurcodes erin, en het programma doet de rest.
Zorg ervoor dat de bezoeker ook écht op jouw knop wil drukken. Houd de tekst daarom kort. Je zet de klant aan tot actie door ze aan te sporen. Dit doe je bijvoorbeeld door de woorden ‘nu’ en ‘snel’ te gebruiken. Is een product of dienst gratis? Vermeld dit dan.
Oordeel zelf: welke Call-to-Action vind jij aantrekkelijker?
Je tekst is klaar. Je wilt ‘m gaan plaatsen in je website. Maar hoe maak je jouw tekst verleidelijk? Zó verleidelijk dat mensen de hele tekst willen lezen? Ontdek het in ons e-book.
Een CTA is meer dan alleen een button. Nuttige Call-to-Actions voor business-to-business-organisaties zijn formulieren. Dit zijn ook CTA’s, alleen iets uitgebreider. In één klap verzamel je hierdoor veel (extra) informatie over de klant.
We hebben je alle bagage gegeven. Ga nu zelf aan de slag met het ontwikkelen van de perfecte CTA!
Wil Nederland met 'u' of 'je' aangesproken worden? Tekstbouwers deed uitgebreid onderzoek onder 524 Nederlanders.
E-mailings: super om persoonlijk je gehele doelgroep te bereiken. We geven je veel tips en aandachtspunten.
Bevat jouw persbericht écht nieuws? Of is het reclame? Check het via ons model. Met 10 heldere voorbeelden (en blunders).
Neem contact op met Olaf en plan een gesprek in. Op basis van jouw wensen bekijken we wat we voor je kunnen betekenen.
Meld je gratis aan en ontdek 10 x per jaar hoe je beter en slimmer schrijft.
"*" geeft vereiste velden aan
Meld je gratis aan en ontdek 10 x per jaar hoe je beter en slimmer schrijft.
"*" geeft vereiste velden aan