E-book Copywriting voor websites
Betere websiteteksten schrijven? Start met onze whitepaper. Download gratis.
Wat doet een copywriter? Hoe vind je de beste voor jouw team? En welke skills moeten copywriters hebben? Bekijk onze uitleg + praktische voorbeelden.
Een copywriter schrijft teksten (copy). Copy voor op websites, copy voor whitepapers, short-copy voor advertenties of teksten voor commerciële brieven. Copywriting start met het kiezen van één of meerdere tekstdoelen. Informeren of overtuigen bijvoorbeeld.
Je wilt jouw dienst, merk of product onder de aandacht brengen. Een copywriter kan je verder helpen in de volgende situaties:
Betere websiteteksten schrijven? Start met onze whitepaper. Download gratis.
Een copywriter moet veelzijdig zijn en veel verschillende teksten kunnen schrijven.
Copywriters moeten tegenwoordig steeds meer kunnen. Content schrijven met kennis van zoekmachine optimalisatie en SEO bijvoorbeeld. Of werken aan de hand van customer journey en persona’s. Wat kan een goede copywriter zoal?
Je hebt een tekst nodig. Je zoekt een copywriter. Maar je kunt ook een tekstschrijver inhuren. Of een blogger. Of een content marketeer. De functies lijken op elkaar. Wat is het verschil?
Een blogger heeft vaak betere kennis van online regels dan een reguliere copywriter. Het verschil is: bloggen doe je online. Niet offline. En dát is bij copywriters anders. Die moeten ook offline kunnen werken. De blogger kent dus de basisbeginselen van SEO en respecteert ook de regels qua conversie.
Een content marketeer kijkt naar het doel van een tekst. De tekst moet iets doen met de ontvanger. Een conversie realiseren bijvoorbeeld. Een content marketeer denkt primair vanuit het doel en de doelgroep, en schrijft dan pas een tekst. Tekst is een middel. Die tekst kan een blog, story, SEO-webtekst, e-mailing of gewoon een brief zijn.
Een tekstschrijver is een andere benaming voor een copywriter. Daar komen we later dit artikel nog op terug. In de praktijk voeren ze dus dezelfde taken uit.
Let op: er bestaat geen strikte scheidslijn. Een content marketeer is vaak ook blogger. En een copywriter is vaak ook content marketeer.
In dit artikel gebruiken we de termen copywriter en tekstschrijver door elkaar heen. Copywriter is eigenlijk gewoon de Engelse term. Maar een inhoudelijke discussie op LinkedIn leverde interessante inzichten op over het verschil tussen de twee termen/beroepen.
Google ziet de termen overigens niet als synoniem. Dit zie je terug in de zoekresultaten van Google.
Er bestaat geen volledige uitgebreide opleiding tot copywriter. Trainingen zijn er wel. Bij Frankwatching bijvoorbeeld.
Al eerder schreven we een blog over het onderwerp: hoe vind je een goede copywriter? De hbo-opleiding Journalistiek lijkt nog steeds de beste opleiding. Helaas worden commercie en marketing als skills op deze opleiding vaak niet serieus genomen.
Een minor Bedrijfsjournalistiek volgen of stage lopen bij een tekstbureau/communicatiebureau bieden studenten Journalistiek wel veel mogelijkheden om commerciële vaardigheden op te doen. Daarnaast kunnen zij hierdoor de basis van zoekmachine-optimalisatie en content leren.
Als er geen opleiding copywriting bestaat, waar komen dan de besten vandaan? In onderstaand schema hebben we de skills die je moet hebben als copywriter opgesomd. Per opleiding zie je in hoeverre afgestudeerden bezitten over deze skills.
Een goede copywriter beheerst de Nederlandse taal perfect. Daarnaast is het ook belangrijk dat hij of zij enige commerciële vaardigheden heeft. Goede schrijvers dienen mensen te overtuigen van de inhoud.
Goede copy overtuigt en blijft plakken. Daarom zijn veel copywriters bekend met het SUCCES-model. Het SUCCES-model meet of de content ‘sticky’ is. Ga jij zelf aan de slag met het schrijven van content? Controleer de content dan volgens het SUCCES-model. Hierdoor spreek je meer potentiële klanten aan en is je content overtuigender.
Er zijn veel zelfstandigen die op freelancebasis worden ingeschakeld door bureaus. Werknemers in loondienst werken voornamelijk bij:
Je weet nu alles over copywriters. En wat een copywriter voor jouw bedrijf kan betekenen. Ben je op zoek naar een allround copywriter die voldoet aan alle eerder genoemde kwaliteiten? Neem dan contact op met Tekstbouwers. We gaan graag voor je aan de slag. Bel ons of vul onderstaand formulier in.
Wil Nederland met 'u' of 'je' aangesproken worden? Tekstbouwers deed uitgebreid onderzoek onder 524 Nederlanders.
E-mailings: super om persoonlijk je gehele doelgroep te bereiken. We geven je veel tips en aandachtspunten.
Bevat jouw persbericht écht nieuws? Of is het reclame? Check het via ons model. Met 10 heldere voorbeelden (en blunders).
Neem contact op met Olaf en plan een gesprek in. Op basis van jouw wensen bekijken we wat we voor je kunnen betekenen.
Meld je gratis aan en ontdek 10 x per jaar hoe je beter en slimmer schrijft.
"*" geeft vereiste velden aan
Meld je gratis aan en ontdek 10 x per jaar hoe je beter en slimmer schrijft.
"*" geeft vereiste velden aan