Copywriter & Copywriting: Uitleg + Voorbeelden

Wat doet een copywriter? Hoe vind je de beste voor jouw team? En welke skills moeten copywriters hebben? Bekijk onze uitleg + praktische voorbeelden.

Copywriting toetsenbord

Wat doet een copywriter?

Een copywriter schrijft teksten (copy). Copy voor op websites, copy voor whitepapers, short-copy voor advertenties of teksten voor commerciële brieven. Copywriting start met het kiezen van één of meerdere tekstdoelen. Informeren of overtuigen bijvoorbeeld.

Wanneer schakel je een copywriter in?

Je wilt jouw dienst, merk of product onder de aandacht brengen. Een copywriter kan je verder helpen in de volgende situaties:

  • Teksten zijn niet begrijpelijk
  • Commerciële teksten overtuigen niet
  • Google pakt SEO-teksten niet op
  • Social posts inspireren onvoldoende
  • Blogs worden niet uitgelezen

E-book Copywriting voor websites

Betere websiteteksten schrijven? Start met onze whitepaper. Download gratis.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wat voor teksten schrijven copywriters?

Een copywriter moet veelzijdig zijn en veel verschillende teksten kunnen schrijven.

  1. Websiteteksten
  2. Commerciële copy
  3. Blogartikelen
  4. Dienstenpagina’s
  5. Brochures en whitepapers
  6. SEO-teksten
  1. E-mails
  2. Testimonials
  3. Verdiepings-artikelen
  4. Campagneteksten
  5. Productteksten
  6. Whitepapers /e-book

Goede copywriter gezocht?

Wij schrijven al meer dan 12 jaar begrijpelijke en overtuigende teksten. Over energie, zorg, verzekeringen, meubels en koffiebonen. Neem contact op voor de mogelijkheden.

De copywriter moet steeds meer kunnen

Copywriters moeten tegenwoordig steeds meer kunnen. Content schrijven met kennis van zoekmachine optimalisatie en SEO bijvoorbeeld. Of werken aan de hand van customer journey en persona’s. Wat kan een goede copywriter zoal?

  • Pagina-opzet bepalen
  • Teksten redigeren en corrigeren
  • Zoekwoordonderzoek
  • Marketingkennis toevoegen
  • Doelgroep definiëren
  • Projectmanagement
  • Opmaak en foto’s verzorgen
Aanvullende taken van een copywriter

Verschil tekstschrijver, copywriter, blogger en content marketeer

Je hebt een tekst nodig. Je zoekt een copywriter. Maar je kunt ook een tekstschrijver inhuren. Of een blogger. Of een content marketeer. De functies lijken op elkaar. Wat is het verschil?

Copywriter v.s. Blogger - Storyteller - Content Marketeer

Sketch toetsenbord

Wat doet een blogger?

Een blogger heeft vaak betere kennis van online regels dan een reguliere copywriter. Het verschil is: bloggen doe je online. Niet offline. En dát is bij copywriters anders. Die moeten ook offline kunnen werken. De blogger kent dus de basisbeginselen van SEO en respecteert ook de regels qua conversie.

Sketch website

Wat doet een content marketeer?

Een content marketeer kijkt naar het doel van een tekst. De tekst moet iets doen met de ontvanger. Een conversie realiseren bijvoorbeeld. Een content marketeer denkt primair vanuit het doel en de doelgroep, en schrijft dan pas een tekst. Tekst is een middel. Die tekst kan een blog, story, SEO-webtekst, e-mailing of gewoon een brief zijn.

Sketch notitieblok

Wat doet een tekstschrijver?

Een tekstschrijver is een andere benaming voor een copywriter. Daar komen we later dit artikel nog op terug. In de praktijk voeren ze dus dezelfde taken uit.

Let op: er bestaat geen strikte scheidslijn. Een content marketeer is vaak ook blogger. En een copywriter is vaak ook content marketeer.

 

Copywriter en tekstschrijver synoniem?

In dit artikel gebruiken we de termen copywriter en tekstschrijver door elkaar heen. Copywriter is eigenlijk gewoon de Engelse term. Maar een inhoudelijke discussie op LinkedIn leverde interessante inzichten op over het verschil tussen de twee termen/beroepen.

  • Copywriting is vooral bedoeld om te scoren (conversie-gericht).
  • Tekstschrijven is breder en meer gericht op diepgang: redactionele en langere teksten.

Google ziet de termen overigens niet als synoniem. Dit zie je terug in de zoekresultaten van Google.

 

Hoe word je copywriter?

Er bestaat geen volledige uitgebreide opleiding tot copywriter. Trainingen zijn er wel. Bij Frankwatching bijvoorbeeld.

Al eerder schreven we een blog over het onderwerp: hoe vind je een goede copywriter? De hbo-opleiding Journalistiek lijkt nog steeds de beste opleiding. Helaas worden commercie en marketing als skills op deze opleiding vaak niet serieus genomen.

Bedrijfsjournalistiek/stage

Een minor Bedrijfsjournalistiek volgen of stage lopen bij een tekstbureau/communicatiebureau bieden studenten Journalistiek wel veel mogelijkheden om commerciële vaardigheden op te doen. Daarnaast kunnen zij hierdoor de basis van zoekmachine-optimalisatie en content leren.

Waar komen de beste copywriters vandaan?

Als er geen opleiding copywriting bestaat, waar komen dan de besten vandaan? In onderstaand schema hebben we de skills die je moet hebben als copywriter opgesomd. Per opleiding zie je in hoeverre afgestudeerden bezitten over deze skills.

Tekstschrijver opleiding copywriter in schema.

Waar voldoen goede copywriters aan?

Een goede copywriter beheerst de Nederlandse taal perfect. Daarnaast is het ook belangrijk dat hij of zij enige commerciële vaardigheden heeft. Goede schrijvers dienen mensen te overtuigen van de inhoud.

Een goede copywriter…

  1. Denkt vanuit de lezer: welk probleem lost de aanbieder op?
  2. Heeft up-to-date kennis over SEO
  3. Houdt rekening met de doelgroep 
  4. Snap dat meerdere devices een rol spelen
  5. Schrijft op B1 en B2-niveau
  6. Schrijft boeiende teksten
  7. Heeft aandacht voor vorm, inhoud, opbouw, stijl en presentatie
  8. Zorgt voor interactie met de lezer: een contact, chat, klik of lead
  9. Houdt rekening met tussenkoppen, quotes en afbeeldingen 
  10. Geeft advies over vormgeving

Succes-model

Goede copy overtuigt en blijft plakken. Daarom zijn veel copywriters bekend met het SUCCES-model. Het SUCCES-model meet of de content ‘sticky’ is. Ga jij zelf aan de slag met het schrijven van content? Controleer de content dan volgens het SUCCES-model. Hierdoor spreek je meer potentiële klanten aan en is je content overtuigender.

 

Waar werken copywriters?

Er zijn veel zelfstandigen die op freelancebasis worden ingeschakeld door bureaus. Werknemers in loondienst werken voornamelijk bij:

  • Communicatiebureaus
  • Tekstbureaus
  • Marketingbureaus
  • Reclamebureaus
  • Corporates of overheidsinstellingen

 

Samengevat

Je weet nu alles over copywriters. En wat een copywriter voor jouw bedrijf kan betekenen. Ben je op zoek naar een allround copywriter die voldoet aan alle eerder genoemde kwaliteiten? Neem dan contact op met Proven Context. We gaan graag voor je aan de slag. Bel ons of vul onderstaand formulier in.

Deel dit artikel
Kopieer link

Start met betere teksten!

Neem contact op met Olaf en plan een gesprek in. Op basis van jouw wensen bekijken we wat we voor je kunnen betekenen.

Kennismaken

Plan direct een kennismaking met Olaf.

Bellen

Persoonlijk overleg over de opties via 085-1301818.

E-mail

Voor langere vragen die iets minder haast hebben.

Einde pagina. Bijna. Maar eerst nog even dit.

10 x Slimmer schrijven

Meld je gratis aan en ontdek 10 x per jaar hoe je beter en slimmer schrijft.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.