Even tussendoor …
A1, A2, B1, B2, C1, C2. Ken jij deze taalniveaus? Wij leggen ze uit. Inclusief 6 voorbeelden. En het chiasme? Dat hoort bij taalniveau B2.
Een chiasme valt op en blijft hangen. Het maakt je tekst leuk en speels. Zo zet je als tekstschrijver het chiasme in.
Bij een chiasme worden twee woorden in een omgekeerde volgorde herhaald. Die twee woorden zijn precies hetzelfde óf ze lijken op elkaar. Chiasme betekent kruisstelling en komt van de Griekse letter Chi, ofwel X.
“Dames en heren, jongens en meisjes”. Zet een X of een kruis tussen twee regels en je ziet dat de omkeringen met elkaar zijn verbonden.
De kans is groot dat je vaak chiasme’s hoort maar niet direct herkent. Eén bekende 90’s hit van de Duitse technoband Scooter bevatte de zin: “It’s nice to be important, but it’s more important to be nice“. Zie hier de kruisstelling: het chiasme.
De kracht van een chiasme is herhaling. Een herhaling blijft hangen in ons geheugen. En dat is natuurlijk precies wat je als tekstschrijver wilt: zorgen dat je teksten herinnerd worden bij je doelgroep. Chiasme’s kunnen worden ingezet om een tekst speelser te maken of juist om een boodschap kracht bij te zetten.
A1, A2, B1, B2, C1, C2. Ken jij deze taalniveaus? Wij leggen ze uit. Inclusief 6 voorbeelden. En het chiasme? Dat hoort bij taalniveau B2.
Chiasme’s kun je op meerdere plekken in je tekst plaatsen. Elke positie heeft een nét wat andere impact op de lezer. Een aantal ideeën op een rijtje.
Misschien wel het bekendste Nederlandse voorbeeld van een chiasme is de zin uit het nummer dat op veel festivals en in vele kroegen wordt gedraaid. Bedacht door Thé Lau van de Nederlandse rockband The Scene. We hebben het natuurlijk over de zin Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen. Je voelt hoeveel kracht deze zin heeft; het kost weinig moeite om je deze zin te herinneren.
In plaats van een belangrijke tekst op een meer conventionele manier op te laten vallen, bijvoorbeeld via een afwijkende opmaak, gebiedende wijs of creatieve vraagstelling, kun je deze stijlfiguur gebruiken om je op een nét wat originelere manier te onderscheiden.
Het chiasme vormt dus een praktische manier om je tekst leuker en beeldender te maken. Het stijlfiguur springt eruit en blijft hangen in je herinnering. Deze kruisstelling is een mooie creatieve aanvulling op jouw tekst!
Wil Nederland met 'u' of 'je' aangesproken worden? Tekstbouwers deed uitgebreid onderzoek onder 524 Nederlanders.
E-mailings: super om persoonlijk je gehele doelgroep te bereiken. We geven je veel tips en aandachtspunten.
Bevat jouw persbericht écht nieuws? Of is het reclame? Check het via ons model. Met 10 heldere voorbeelden (en blunders).
Neem contact op met Olaf en plan een gesprek in. Op basis van jouw wensen bekijken we wat we voor je kunnen betekenen.
Meld je gratis aan en ontdek 10 x per jaar hoe je beter en slimmer schrijft.
"*" geeft vereiste velden aan
Meld je gratis aan en ontdek 10 x per jaar hoe je beter en slimmer schrijft.
"*" geeft vereiste velden aan